RUDÁ KRÁLOVNA - RECENZE

Originální název: Red queen
Autorka: Victoria Aveyard
Počet stran: 360
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: dystopie
Mé hodnocení:

Podle názvu byste možná řekli, že tato kniha bude pokračováním knihy o malé Alence, která spadla do králičí nory a objevila se v Říši divů. Ne, v tomto díle červená barva - na rozdíl od Říše divů - -symbolizuje dobro.

Jak jste se již mohli dočíst, tento dystopický svět je podle barvy krve rozdělen na Rudé a Stříbrné, přičemž Rudí jsou utlačováni. Není to ale jenom o barvě. Stříbrní jsou totiž ti mocní. Disponují nadlidskými schopnostmi, což je nepopiratelně dělá výjimečné. Svoji moc ale využívají pouze pro svůj osobní prospěch a na úkor Rudých. Pouze Rudí jsou posílaní do války, do nekonečné války se sousedním státem. Pouze Rudí žijí v bídě, kdy mnohdy nemají ani co dát dětem k večeři. To Rudí dělají podřadnější práce, slouží Stříbrným. Jsou pro ně něco jako špína.

Ve světě Rudých žije taky Mare Borrow, která stejně jako hrdinky jiných dystopií není tak obyčejná, jak si dosud myslela. Bydlí se svojí rodinou, kterou se snaží finančně podporovat tím, co ukradne. Její budoucnost je jasná. Stejně jako její tři bratři půjde po dosažení 18 let na frontu. Každý, kdo se ničím nevyučí, má místo v zákopech zaručené.

Kilorn je Marein kamarád, který se měl stát rybářem. Jeho mistr ale znenadání zemře a tak i on je odsouzen k naverbování. Jelikož je Mare zvyklá mu pomáhat, snaží se najít jinou cestu. Tak se setkává se Šarlatovou hlídkou, organizací, která se snaží vyvolat v zemi odpor dostatečný ke svržení královské rodiny. Jakýmsi zázrakem se Mare ocitá přímo uvnitř královské rodiny, i přesto její život začíná být nebezpečnější a nepředvídatelnější než byla zvyklá. Zároveň zjišťuje, v čem je její mimořádnost.

Přišlo mi to až neuvěřitelné, kolik prvků z různých knih Rudá královna obsahuje. Při čtení jsem narazila na tak velkou spoustu spojitostí s jinými díly, že jsem jich většinu zapomněla. Teď si říkám, že by stálo za to si je psát. Můžu poukázat na určité shody s Hunger games, Hrou o trůny, Selekcí a spoustou dalších. Osobně mi to zpočátku hrozně vadilo, ale postupně jsem se naučila vidět spíš to originální a nějaké náznaky kontinuity jsem do určité míry ignorovala.

POZOR! SPOILER!

Tuto část recenze vám doporučuji si přečíst pouze v případě, že jste knihu četli. Je pár věcí, které bych chtěla také okomentovat, ale bez spoilerů to bohužel nejde.

Na revoluci způsobenou Šarlatovou hlídkou jsme měli možnost nehlédnout z obou stran. Ze strany revolucionářů i království. Mare pro obě strany hrála důležitou roli. Ale já si musím stále opakovat, jak hodně důležitá byla pro monarchii? A jak pro královnu Elaru? Z Mare se najednou stala Marina Titanosová. Ale proč vlastně? Aby prostí lidé místo k teroristům vzhlíželi k ní? Ačkoliv se toto nakonec ukázalo jen důvtipnou záminkou královny, nechápu, jak mohl někdo věřit, že z Mare chce jen tak udělat vzor lidu.  Napadá mě jediné vysvětlení. Na všechny důležité lidi použila svoji moc. A jestli to tak autorka nazamýšlela, tak mi to přijde trochu hloupé.

Otočme list a zaměřme se na ten dějový zvrat o 180°, který se odehrál ke konci knihy. Vážně moc se mi líbí, jak autorka knihu nechala vygradovat. Ačkoliv ten puč mi přišel ze strany Šarlatové hlídky dost nedomyšlený, ale o tom teď mluvit nechci. Ze zrady prince Mavena jsem byla celkem smutná. Zrovna jsem si začínala říkat, že je to pěkně promyšlená postava. Zvlášť v kontrastu s Calem, kterého autorka záměrně hanila. Závěr vážně pěkně ukazuje, jak žárlivost a touha po moci dokážou ze člověka udělat zrádce vlastní rodiny.

KONEC SPOILEROVÉ ČÁSTI!

Pamatuji si, jak jsem se na začátku roku dozvěděla o vydání Rudé královny v originále a říkala jsem si, jak si ji určitě nepřečtu, a že to zní jako každá druhá dystopie. Nevím, co se za tu dobu změnilo, ale očividně jsem se rozhodla jinak. Ze začátku jsem byla z knihy celkem zklamaná, nechala jsem se asi ovlivnit hodnocením na goodreads. Postupně jsem ji ale hltala čím dál rychleji. Rudá královna rozhodně není nic nového pod sluncem, ale je určitě dostatečně zajímavá a za přečtení podle mě určitě stojí. Já osobně hodně oceňuji různorodost nadpřirozených schopností, ale musím uznat, že na toto téma byly napsány i lepší knihy.

Na závěr bych chtěla upozornit na filmové zpracování této knihy, které zrežíruje známá herečka Elizabeth Banks, kterou můžete znát třeba jako Effie Trinket z Hunger games. Herecké obsazení zatím není známo.

Doufám, že vám tato recenze alespoň něco dala, a že její přečtení nepovažujete za úplnou ztrátu času. Dejte mi o tom vědět. Zajímalo by mě také, jak se tato kniha líbila vám?