3. 10. 2015



ČTENÍ NA HALLOWEEN 

Jako by některé knihy byly stvořeny pro zachumlané podzimní čtení doprovázené vůní svíček a padání dešťových kapek na parapet. Stejně jako v létě je ten správný čas na čtení romancí, tak na podzim zvlášť kolem Halloweenu se úplně nabízí si přečíst něco strašidelnějšího. Samozřejmě vám tu netvrdím, že v létě musíte číst jen zamilované jednohubky a na podzim pouze knihy, po jejichž přečtení se budete bát v noci usnout. Následující seznam knih vám nabídne pár temných nebo čarovných knih, z nichž většinu vám doporučuji já nebo pár vybraných lidí z mého okolí. Dejte mi vědět, jestli vás tento seznam inspiroval, nebo co v něm podle vás schází. 



Havraní bratrstvo 1 - Osudný polibek  (Maggie Stiefvater)

První díl plánované pentalogie od neuvěřitelně nadané autorky Maggie Stiefvaterové mě uchvátil hned poté, co jej Argo vydalo v českém překladu. Obsah této knihy se špatně definuje. U některých knih platí, že čím méně toho o nich víte, tím jste pak více příjemně překvapeni a zrovna tato kniha je jednou z nich. 

Jednou z hlavních postav je Blue Sargent, ze které se kvůli českému překladu stala Lila Sargentová. Ta pochází z rodiny věštkyň, které mají opravdové jasnovidecké nadání. Tím mám na mysli všechny Liliny tety, sestřenice i matku, všechny kromě Lily, která se kvůli tomu někdy cítí bezvýznamná. Společně žijí v malém zapadlém městě Hanriettě, které skrývá nejedno překvapení, o němž málokdo ví. Když se Lila setká se studenty z místní soukromé školy, věci se dají určitým způsobem do pohybu. 

Tato kniha patří k mým nejoblíbenějším. Brzy vyjde i druhý díl s názvem Zloději snů, na který se já i moje peněženka neskutečně těšíme. 


Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Ransom Riggs)

Tuto knihu mám na svém tbr listu pro letošní halloweenksý čas já. Hned z kraje příštího roku vychází již třetí a závěrečný díl této trilogie (2. - Podivné město; 3. - Knihovna duší), tak doufám, že se k ní dopracuji hned po vydání. 

Co na této knize zaujme snad každého ještě dříve než se dozví, o čem je? Zpracování. Tato niha obsahuje spoustu podivných černobílých fotografií, po kterých běhá mráz po zádech, a které většinou okrajově navazují na příběh. Další fakt, který stojí za pozornost je filmové zpracování, na kterém se chystá pracovat Tim Burton. 

 Anotace zkopírovaná z databáze knih : Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu. 


Oceán na konci uličky (Neil Gaiman)

Vypozorovala jsem, že Oceán na konci uličky patří obecně k nejoblíbenějším knihám od Neila Gaimana. Také je to jediná kniha, kterou jsem od něj četla. Co vám toto dílo nabídne? Temné prostředí plné nevšedních momentů zahrnujících i kouzla. Ačkoli by je v té knize nikdo jako kouzla nenazval. Toto tenoučké dílo má opravdu hodně co nabídnout. Věřím, že si v knize skoro každý najde to své a chápu, z jakého důvodu ji všichni mají tak rádi. Bohužel se mezi ně nepočítám. Snad je to mojí omezenou fantazií, o které jsem si až doteď myslela, že je velká. Nevím. Nicméně si myslím, že svým tématem sem dokonale zapadá. 

Celý příběh má rámec, kterým je vzpomínání muže na své dětství. Jednou sebevraždou byl odstartován celý řetězec situací způsobený nově probuzenými temnými silami, které se opatrně vkradou i do chlapcovy rodiny. Jeho jedinou útěchou jsou nově nalezení přátelé bydlící na konci uličky.  


Havran, Jáma a kyvadlo, Vraždy v ulici Morgue, Černý kocour , ... (Edgar Allan Poe)



Prozření Mary Dyerové (Michelle Hodkin)

Představuji vám
svoji
nejoblíbenější
knihu.
 Prozření Mary Dyerové. (V tuto chvíli neberu v potaz Harryho Pottera a Hunger games, takže technicky je to třetí nejoblíbenější kniha, nevadí.) 

Dlouho jsem si lámala hlavu, do jakého žánru bych tuto knihu zařadila. Paranormální thriller. Můžeme jásat. 

Úžasně a neuvěřitelně čtivě napsaná kniha. Nedokážu si srovnat myšlenky tak, abych právně zformulovala obsah a nepřeskakovala od jednoho ke druhému, proto anotaci zkopíruji z databáze knih. -  Když se Mara Dyerová probudí jednoho dne v nemocnici a vůbec netuší, jak se tam dostala, má pocit, že život už nemůže být podivnější. Může. Věří, že za nehodou, při které zemřeli její přátelé, musí být něco víc. Nemýlí se. A po tom všem, čím si prošla, nevěří, že by se mohla ještě někdy zamilovat. Plete se. 

Nevím, jestli to bylo u čtení prvního nebo druhého dílu, ale MD je jediná kniha, při jejímž čtení jsem se bála. Možná je to tím, že horory nečtu a thrillery jen pomálu, ale je to tak. Žádnou knihu vám nedoporučuji tak moc jako právě tuto sérii. Vážně. 


Noční cirkus (Erin Mongernstern)

Cirkus. Černá. Bílá. Noční představení pouze. Magie. Souboj.

Příběh neobyčejného cirkusu, který má vždy plno. Objeví se bez varování a stejně zmizí. Největší raritou je ale doba provozu. Noc. Cirkus je rozdělen na několik částí a v každé z nich se odehrává malé představení. Dechberoucí a magické. Na pozadí cirkusu se odehrává souboj dvou kouzelníků. 


Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender (Leslye Walton)

Nádherná obálka a ještě úžanější knížka označována jako magický realismus. Jako hlavní lákadlo na knihu je Avina neobyčejná podivnost, křídla. Ava Lavender se narodila s křídly. Anotace, kterou seženete všude slibuje obyčejně znějící příběh jen s tím detailem, že hlavní hrdince ze zad raší křídla. Omyl. Tento příběh má hlubší podklad. Napovím: Znáte Sto roků samoty od Marqueze? Krásné soužení má velmi podobný prvek, vypráví o historii celé rodiny skoro 100 let zpátky. Nevšední příběh plný nevšedních lidí. Tato kniha mě tak moc příjemně překvapil a nadchla, že jsem si ji zařadila na svůj žebříček nejoblíbenějších knih. 

Zapomněla bych vyzdvihnout perfektní styl psaní, který knize dodával ještě větší kouzlo. 


Vážně doufám, že jste si v tomto seznamu něco vybrali. A pokud ne, co plánujete číst v říjnu vy? Já si chci přečíst Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, Černý led od Beccy Fitzpatrick a něco od Keplera. Na seznamu mám i další knihy, ale ty se mi k tomuto tématu moc nehodí. Pěkný den :) 

3 komentáře:

  1. Já nejem příliš milovníkem hororových romací, či klasických hororů. Ale knihu Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender jsem četla docela nedávno. Však kniha se mi nikterak zvlášť nelíbila. Příběh mi přišel nepoutavý a celkově mě to prostě nebavilo. Však to je jen můj názor, věřím, že spoustě lidem se tato kniha líbila, protože byla především jiná.
    Jinak musím říct, že tvůj článek byl velmi pěkně a atraktivně zpracovaný:)

    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Já na podzim vždycky zatoužím po Pravidlech moštárny a Agathě Christie. A možná ještě po Správné pětce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já věděla, že jsem do toho seznamu někoho zapomněla přidat. Královnu detektivek! Tak třeba příště :)

      Vymazat